In eerdere blogs heb je kunnen lezen dat wij een boot hebben gekocht. Nee, het is inderdaad geen slimme investering, maar qua HOT (Happy, Opportunity Rich, Time Rich) vind ik het wel een prettig ding; de tijd vliegt voorbij als we op het water zijn. We zijn buiten, doen samen dingen en hebben het naar onze zin, dus in die zin is het voor ons wel een rake investering. We hebben de boot gekocht met mijn schoonouders, dus alle genoemde bedragen kun je door 2 delen.
Aanschaf
Ik had 0,0 ervaring met boten, dus ik kon me van alles wijs laten maken. Ik heb me ingelezen in aankooptips, diverse fora doorgespit over verschillende soorten boten en langzaam tot een shortlist gekomen van specificaties die wij belangrijk vonden:
- Een motorkruiser, niet te groot en geen hoge snelheden zodat vaarbewijs niet nodig is (we willen dit wel gaan halen!)
- 4-6 slaapplaatsen
- Boegschroef, hiermee manoeuvreer je iets makkelijker bij sturen. Een boegschroef inbouwen is een kostbare aangelegenheid, als hij er al in zit spaar je die kosten uit
- Diesel; benzine geeft penetrante lucht in het ruim / kajuit en is brandgevaarlijk
- Oplader / Omvormer voor 230V aan boord; dit zijn vaak dure apparaten, dus ook hier gold: deze investering wilde ik niet zelf doen
- Romp van staal, ondanks het onderhoud heb ik gemerkt dat polyester boten van dit formaat toch wiebelig zijn als je met meer mensen op de boot zit
- Pas geverfd: bij staal is de staat van het lakwerk wel bepalend voor de levensduur van de boot, maar het verven is een intensieve klus dus een pre als dit pas is gedaan
Budget
Samen met mijn schoonouders hebben we besproken wat het budget zou worden. Hierover verschilden we soms van mening, waar mijn schoonouders eerder voor een goedkope opknapper zouden kiezen hadden wij liever een boot die meer “af” was en waarmee we direct konden varen, zonder eerst een jaar te moeten klussen en pas volgend jaar varen. Ook de extra’s die er op de boot moesten zitten kwamen ter discussie te staan. Zo wilde mijn schoonvader graag een boegschroef, ik had daar geen ervaring mee en kon dit niet beoordelen, maar had al wel gezien dat dit het aanbod verkleinde en daarmee het budget oprekte. Mijn instelling was, en is nog steeds, dat als ik het niets vind wil ik de boot zonder teveel verlies kunnen verkopen. Dat lukt nou eenmaal makkelijker met een boot die “af” is dan een opknapper. We kwamen op een budget van maximaal € 15.000.
Zoektocht
In eerste instantie bespraken we dat we allemaal wat meer zouden gaan sparen en zoeken zodat we komend voorjaar iets konden kopen. Maar toen het vuurtje eenmaal aangewakkerd was ging een ieder toch al op zoek. Er werd een WhatsApp groep aangemaakt en de links naar Marktplaats, Speurders en andere tweedehands-sites vlogen over en weer. Vaak werd een boot in de groep al “afgebrand”; te klein, te duur, mist dit, dat is kapot, hij ligt ver weg, staat al een jaar te koop, lelijk interieur etc.
Uiteindelijk hebben we een stuk of 7 boten bezichtigd, van dichtbij tot aan Friesland en Flevoland. Soms was ik daarbij, maar er zijn ook bezichtigingen geweest waar alleen mijn vrouw en schoonmoeder zijn gaan kijken. Zij konden goed inschatten of het iets was, als het dan serieuzer werd konden “de mannen” ook eens kijken.
We zijn bij boten geweest die op de foto’s toch wel mooi leken maar in de praktijk toch erg tegenvielen. Het is eigenlijk net als met een tweedehands auto uitzoeken. Wij hebben er een handje van om met dit soort zoektochten het hele land door te gaan en zo kwamen we bijvoorbeeld in Friesland terecht. Dat is praktisch gezien helemaal niet handig omdat de boot in Zuid-Holland komt te liggen en je hem niet even achter je auto kan hangen. Transport met een vrachtwagen is kostbaar en zelf varen kost ook minstens twee dagen dus is ook kostbaar.
Uiteindelijk hebben we een exemplaar gevonden in Nieuwegein en dat was goed te doen qua afstand.
Aanschaf
Nadat we de boot in Nieuwegein hadden gevonden hebben we contact gezocht met de eigenaar. We hebben samen een proefvaart gemaakt en we mochten alles testen, zien en bekijken. De verkopers waren vriendelijke, nette mensen. Ik heb niet het gevoel gehad dat er een addertje onder het gras zat. De vraagprijs van de boot was € 17.500. Een stuk boven ons budget, na wat onderhandelen kwamen we op een verkoopprijs van € 14.000.
Helaas brak de vakantieperiode aan en ging de verkopende partij ruim 3 weken naar het buitenland. Het was te kort dag om alles rond te krijgen dus we hebben een paar weken moeten wachten. In de tussentijd heb ik een koopcontract opgesteld om schriftelijk vast te leggen dat de boot eigendom is van de verkoper en dat hij nu van eigenaar wisselt. Ook hebben we vastgelegd welke zaken er worden overgenomen en welke reparaties er nog moesten worden uitgevoerd. In hoeverre zo’n koopcontract stand houdt bij eventuele problemen weet ik niet, in ieder geval hebben we iets op papier staan.
Initiële kosten
Aanschaf boot | € 14.000 |
Liggeld haven | € 733 |
Diesel | € 324 |
Reparatiekosten brandstofmeter | € 37,50 |
Overige kosten
Om de boot naar Zuid Holland te varen hebben wij twee vrienden gevraagd die dit graag wilden doen. Dit heeft ze beiden een dag gekost (al was het wel schitterend weer en een mooie tocht), dit wilden we natuurlijk wel netjes vergoeden: allebei een flesje drank, financiële vergoeding / dinerbon als bedankje.
Natuurlijk moest de boot even gepersonaliseerd worden, er moesten naamstickers op komen en ook qua inrichting zijn mijn vrouw en schoonmoeder nog bezig geweest. De vorige eigenaren hebben alles achtergelaten in de boot, er is enorm veel opbergruimte en overal lag wel wat. We hebben alles uitgezocht, schoongemaakt en kunststof kratten gekocht welke in de opbergruimten passen, zodat e.e.a. netjes is opgeborgen.
Na ongeveer een maand bleek dat er een accu niet helemaal fris meer was, dat is jammer en kan gebeuren. We hebben een nieuwe accu moeten plaatsen en het probleem was opgelost. Ook qua elektra zijn er wat zaken die aangepakt moeten worden. Dat worden mooie klusjes voor komend najaar.
Transportkosten | € 180 |
Inrichting, kratten, planken, bevestigingsmateriaal | € 250 |
Nieuwe accu | € 165 |
Naamstickers | € 25 |
Verzekering 1 jaar | € 240 |
In totaal zit er nu dus een kleine € 16.000 in!
Jaarlijks terugkerende kosten / aanschaf vs. huren
Naar aanleiding van de reacties van Mariimma en Cheesy Finance heb ik dit later toegevoegd. Een splitsing tussen aanschaf- en terugkerende kosten en vergelijking t.o.v. het huren van een soortgelijke boot.
Aanschaf
Aanschafkosten | € 14.000 |
Periodiek terugkerende kosten per jaar
Brandstof
Qua verbruik kan ik het lastig inschatten, omdat de boot redelijk zuinig lijkt te zijn. Ik ben uitgegaan van 3 liter diesel per vaaruur. Dat geeft met de 270l tank ongeveer 90 vaaruren. In de afgelopen weken hebben wij 30 vaaruren gemaakt, de brandstofmeter is echter nog niet veel verschoven.
Zowel ons gezin als mijn schoonouders zijn in het hoogseizoen nooit op vakantie. Wij kiezen er bewust voor om dit in het voor- en naseizoen te doen. Dat zorgt ervoor dat in het hoogseizoen de boot veel gebruikt zal worden.
Uitgaande van een periode mei – september zal de boot intensiever gebruikt gaan worden. In de afgelopen 6 weken zijn we er 4 weekenden mee op pad geweest. Per weekend varen we gemiddeld 6 uur. Als we besluiten om in de zomervakantie allebei 1 week op vakantie te gaan ga ik uit van 4 vaaruren per dag. Het is een schatting, 5 maanden geeft ongeveer 20 weekenden, laten we zeggen dat we er daar 16 van op pad gaan: 16 * 6 vaaruren = 96 vaaruren voor de weekendjes weg. Beide gezinnen allebei 1 week op pad geeft 7*4*2 = 56 vaaruren voor twee weken vakantie.
Buiten het seizoen mag er wel gevaren worden, maar in het gebied waar wij liggen mag er niet worden overnacht. Ook weet ik niet hoe het in het najaar / winter is om op de boot te zijn, het is niet zo dat ‘ie super geïsoleerd is, dus dit is echt gokken. Stel dat we er in de periode oktober – maart 6 weekenden mee weggaan, dan geeft dat 6 * 6 = 36 vaaruren.
In totaal:
Vaaruren in weekenden tijdens hoogseizoen | 96 uur |
Vaaruren in vakantie tijdens hoogseizoen | 56 uur |
Vaaruren in laagseizoen | 36 uur |
Totaal | 188 uur |
188 vaaruren geeft bij 3 liter per uur een 564 liter diesel. Met een literprijs (aan het water) van ongeveer €1,45 kom je dan op € 817,80 aan jaarlijkse brandstofkosten.
Onderhoud
Een veel lastigere post is het onderhoud. Het gezegde “koop een boot, werk je dood” schrikt natuurlijk wel af. Op dit moment staat de boot netjes in de lak en “antifouling”; dit is een laag die ervoor zorgt dat alg en andere waterorganismen zich moeilijker hechten aan de boot. Motorisch gezien ligt er een sterke motor in die goed onderhouden is. Laten we uitgaan van jaarlijks onderhoud à € 250. Qua elektra en uitrusting is er goed in de boot geïnvesteerd, hier verwacht ik geen grote kosten de komende jaren.
Het lakwerk en antifouling zal, naar mijn verwachting, om de vier jaar moeten worden uitgevoerd. Ik ga uit van een stelpost van € 2500 voor dit onderhoud. Dit baseer ik op de kosten van lak, antifouling en het stallen van de boot op de kant. Dat komt neer op € 625 per jaar.
Totaal jaarlijkse kosten
Verzekering | € 240,00 |
Brandstof | € 817,80 |
Onderhoud | € 875,00 |
Liggeld / havengeld | € 733,00 |
Totaal jaarlijkse kosten geschat | € 2665,80 |
De kostprijs per vaaruur komt daarmee op € 14,18.
Huren van een soortgelijke boot
De boot die wij hebben gekocht is een motorkruiser van 9,5 meter lang. Er is slaapplek voor 6 personen. Ik heb gezocht naar een soortgelijke boot voor verhuur om een vergelijking te kunnen maken qua kosten. Ik kwam uit op deze pagina http://www.bootverhuurinnederland.nl/motorkruiser/jachtwerf-wolvega- waarop boten staan die qua uitrusting goed overeenkomen.
Het huren van zo’n boot in het hoogseizoen kost € 650 per week. In het hoogseizoen kan de boot niet per weekend worden verhuurd. Ik ga voor de vergelijking uit van 16 weekenden = 32 dagen = ongeveer 4 weken huur. Daarnaast zijn we allebei nog een week op vakantie dus in totaal 6 weken huur. Dat zou qua huurkosten voor het hoogseizoen op € 2600 komen.
In het laagseizoen ben ik uitgegaan van slechts 6 weekenden gebruik. In het laagseizoen kan een soortgelijke boot worden gehuurd à € 425. Dat zou qua huurkosten in het hoogseizoen op € 2550 komen.
Brandstof zit niet bij het huren inbegrepen, verzekering en onderhoud uiteraard wel. Bij het huren heb je geen ligplaats nodig, maar als je ermee op pad gaat zal je toch zo nu en dan ergens aanleggen om jezelf op te frissen, boodschapje doen, misschien tanken. Veel jachthavens hebben een passanten-steiger waarop je kunt aanleggen, als je echter gebruik wilt maken van faciliteiten moet je daar vaak wel voor betalen. Deze kosten vind ik lastig om in te schatten, ik ga uit van € 150.
Totaal jaarlijkse kosten bij huren
Huurkosten | € 5150,00 |
Brandstof | € 817,80 |
Liggeld / havengeld | € 150,00 |
Totaal jaarlijkse kosten bij huren | € 6117,80 |
De kostprijs per vaaruur komt daarmee op € 32,55.
Conclusie
Het huren van een soortgelijke boot is natuurlijk interessant omdat je de aanschaf en kosten voor het onderhoud en liggeld niet hebt. Met onze boot zouden we in ongeveer 3 jaar de huurkosten hebben terugverdiend. Of dit het waard is? Geen idee, je zult het de komende periode gaan lezen op de blog.
Ervaring tot nu toe
We hebben de boot nu een goede maand en al wat vaaruren gemaakt. Mijn schoonouders gaan soms ook gewoon “even naar boot” om daar wat te eten of drinken, zonder te varen. Omdat we nog net een stukje lekkere zomer konden meepakken zijn we er vaak op uit geweest. We gingen zwemmen met mijn dochter, soms ging een klasgenootje mee, soms vrienden. Al meerdere weekenden hebben we overnacht op de boot met z’n drieën. We leggen aan bij een eilandje waar we hout gaan sprokkelen, ’s avonds een kampvuurtje maken en naar de sterren kijken. Mijn dochter vond het fantastisch. De boot is voorzien van toilet, keukentje kombuis met stromend water en een vierpits gasfornuis. Voldoende luxe dus om ergens langere periode te verblijven.
Ik ben een fervent autopoetser dus een boot is dan meteen een uitdaging: zo’n lap staal! Als we ergens stil liggen ben ik ook altijd wel in de weer met wax, spray en doeken om hem netjes te houden.
De financiële kant: de eerste kosten hebben we inmiddels gemaakt. Omdat we alle kosten delen met mijn schoonouders houden we alles bij in een Excelsheet. Hierdoor hebben wij direct een goed overzicht van alle (terugkerende) kosten. We hebben afgesproken dat wanneer de kosten te gek worden we de boot verkopen. We moeten natuurlijk wel eerlijk blijven naar onszelf 🙂
Wat vind je ervan?
Update augustus 2019
Inmiddels hebben we de boot alweer een jaar en zijn wij volledig eigenaar geworden. Mijn schoonouders zijn “eruit gestapt”, daarmee werd de boot 100% van ons. Een flinke investering, maar het voelt nog steeds goed.
We hebben de afgelopen maanden wat kleine investeringen gedaan om het verblijf comfortabeler te maken. We kochten o.a. een handdouche welke we in de keuken kunnen aansluiten. Ook hebben we een mooi flexibel zonnepaneel met bijbehorende laadregelaar aangeschaft en zelf geïnstalleerd, hiermee zijn we niet meer afhankelijk van walstroom en kunnen we langere tijd weg.
… het is interessant om de kostprijs per vaar-uur eens uit te rekenen…;-)
Als je over twee jaar goedkoper uit bent dan wanneer je een boot zou huren, is het een goede investering geweest.
(zo heb ik dat gedaan met mijn campertje…)
Dat is zeker een goede opmerking! Al maken we effectief niet veel vaar-uren (stukje varen, aanmeren en de rest van de dag / weekend blijven liggen). To be continued, over een jaar, of twee, ofzo.
@Mariimma, nu ben ik niet zo’n held met cijfers, ik heb de blog aangevuld met de vergelijking van kosten.
Duidelijk geen impuls aankoop geweest dit. Goed je huiswerk gedaan en met een mooie boot als resultaat. Maar eh, nu de tweedeling in kosten natuurlijk!! Aanschaf en daaraan gerelateerde kosten even splitsen van de operationele jaarlijkse kosten. Gaat je een beter beeld geven van wat je ieder jaar kwijt bent aan je vaarplezier. Kan je dan gelijk weer gebruiken voor je jaarlijks huishoudbudget.
Veel vaar plezier nog!
Thanks Mr Cheesy! Ik heb de post iets aangepast met splitsing van de operationele (geschatte) kosten 🙂
Het genieten samen in (ultieme) vrijheid is toch onbetaalbaar..geniet ervan!
Leuk dat jullie zoveel plezier hebben met de boot! Mooi uitgewerkte post.
Het hele jaar door wonen is in sommige jachthavens ook mogelijk. In Rotterdam bijv. bij de Jachthaven in de Entrepothaven. Pacht/ligplek voor een jaar is ca. 3000 euro en daar krijg je van alle faciliteiten voor. Dit is een stuk goedkoper dan een huis huren in de stad, maar wel behelpen qua ruimte e.d..
Dat is een gave tip, Thomas! Thanks voor je reactie.
Je bent volgens mij een belangrijke kostenpost vergeten bij het bezitten van een boot en dat is de jaarlijkse afschrijving.
Afschrijving, jep, dat zou er nog bij kunnen. Het is een scheepje van 45 jaar oud dus ik weet niet of ‘ie nog heel belangrijk zou zijn, ’t zal misschien een procentje of 2 per jaar zijn?
1,5- tot 2% lijkt dan inderdaad realistisch.
Wat een leuk stuk heb je geschreven! Wij zijn ook aan het overwegen om een bootje te kopen met eigenlijk exact dezelfde eisen en het is fijn om te lezen van iemand die alle overwegingen goed op een rijtje heeft gezet met de bijbehorende kosten. We kunnen hier goed mee aan de slag, bedankt voor dit voorwerk, wat ons een hoop moeite bespaart, en de tips.
Bedankt voor je leuke reactie, Anja! Veel succes gewenst met jullie zoektocht!
Heel leerzaam allemaal. Dank daarvoor.
Mijn vriend en ik willen misschien ook gaan investeren in een kleine boot. We gaan regelmatig varen en het lijkt ons fijn om een eigen boot te hebben. We zijn de kosten aan het berekenen om te kijken of het een gunstige investering is. Ik ga het artikel meteen even doorsturen.
Bedankt voor je reactie Vincent, je zult er geen spijt van krijgen!
Dat is een mooi overzicht, wij zijn al jaren aan het dromen van ons bootje.
En zeer waarschijnlijk komt die er volgend jaar ook dus dit zijn handige tips.
Is 1x per 4 jaar antifouling genoeg trouwens? Ik dacht dat dat om het jaar moest.