De Speed Pedelec (en het ongeval)

Sinds 2018 heb ik wat “lifestyle changes” doorgevoerd. Een van die zaken was om meer te bewegen en vaker de fiets te pakken naar het werk.

Fietsen

Heerlijk was het, er werden véél kilometers gemaakt op mijn oude vertrouwde Cube. De kilo’s vlogen eraf en na iets meer dan een jaartje was ik 20kg kwijt. De voortgang hield ik braaf bij in mijn app maar ook op deze blog. Van 99kg naar 79kg…toen moesten we voor het grootste deel gaan thuiswerken en verloor ik alle intrinsieke motivatie om nog te gaan fietsen. De kilo’s vlogen er net zo hard weer aan, hoe frustrerend en demotiverend. Ook tijdens de verbouwing / verhuizing vond ik dat er geen tijd voor was en inmiddels is 2022 al bijna met z’n laatste kwartaal begonnen. Een gebrek aan motivatie en tijd, de fiets bleef staan.

Voor de kleine afstanden pakte ik hem nog wel, maar mijn “verste” opdrachtgever zit op 25km fietsen hier vandaan en dat was ineens een drempel…waar ik voorheen 3x per week die afstand reed, en terug, door weer en wind.


E-bike of Speed Pedelec *?

De dagen zien er tegenwoordig iets anders uit. MrsFireMe gaat best vroeg de deur uit hetgeen betekent dat mijn ochtend iets voller is met zaken zoals de vaatwasser uitruimen, ontbijtjes & lunches voorbereiden, hond uitlaten en dochter uit bed halen. Tegen de tijd dat ik klaar ben, heb ik voor mijn gevoel geen tijd meer om nog 1 tot 1.5 uur op de fiets te gaan zitten.

We hebben (helaas) nog steeds twee auto’s voor de deur staan en ik wil er nu echt serieus werk van maken om er eentje overbodig te maken. Ik bedacht; als ik een snellere fiets heb kan ik altijd binnen X minuten op mijn werk zijn. Weer of geen weer. (Oké oké de excessen daargelaten).

Ik twijfelde al een paar jaar over een e-bike of speed pedelec, maar mijn vrouw was veel sneller met beslissen…zij kocht een e-bike, omdat ze eigenlijk ook op de fiets naar haar werk wilde. Die e-bike mocht ik ook eens lenen en dat beviel eigenlijk wel…

Toen ik van een collega een pedelec mocht lenen was ik verkocht. Dit was precies wat ik nodig had, sneller thuis, toch flink bewegen en daarmee een serieuze vervanging voor een auto. Ik was om.

* Een speed pedelec is een fiets met geel kentekenplaatje welke elektrische ondersteuning geeft tot 45km/h. Er gelden andere verkeersregels, je bent verplicht een helm te dragen en moet een WA-verzekering afsluiten. Je moet nog steeds zelf trappen om vooruit te komen.


Speed Pedelec: Klever of Stromer?

Er zijn veel fietsmerken die naast e-bikes ook een speed pedelec in het assortiment hebben. Voor mij waren er een aantal belangrijke eisen; 1) een grote accu (900wh of meer) omdat ik zonder te laden wil kunnen pendelen op 1 werkdag. 2) Een achterwielmotor vanwege het krachtigere vermogen. Er bleven twee fietsmerken over op mijn lijstje: Klever en Stromer, voor mij persoonlijk maken deze twee merken de mooiste en krachtigste pedelecs.

Qua modellen en prijsstelling ontlopen ze elkaar niet zo gek veel, startend bij bedragen van +/- €4000 tot over de €10.000. Dat laatste kon ik me niet veroorloven, het moet wel leuk blijven. Ik koos voor de Klever X-Speed Original welke werd geleverd met een 1200Wh accu, dat was (op dat moment) een van de grootste accu’s die op een speed pedelec zijn te krijgen. Stromer kwam niet verder dan 1000Wh.

De verschillen in design zijn groot, waar Stromer strak is afgewerkt, oogt Klever juist stoer en “bare bone”. Ik viel voor het vette frame en de acceleratie van Klever, het is echt een heel snelle fiets. Er zijn genoeg liefhebbers van beide merken, zoveel mensen en zoveel meningen. De enige twijfel die ik nog had was of ik niet beter voor een riem-aandrijving moest kiezen ipv een ketting, maar dat scheelt zomaar €2500-€3000 in de aanschafprijs en dat vond ik te gortig voor dit experiment.

Stromer ST1 Sport 2022 (Afbeelding fietsenwinkel.nl)
Klever X Speed Original (Afbeelding klever-fietsen.nl)

Alleen een fiets is natuurlijk niet genoeg. Hij moest verzekerd worden (de fiets zelf en een verplichte WA-verzekering), er moesten goedgekeurde sloten op en ook een goede helm zat bij de aankoop.


Ongeval

Tsja, Mevrouw FF van FreezeFire had me er al voor gewaarschuwd (haar letterlijke woorden na mijn aankoop; “Het was leuk je gekend te hebben“) en ook familie en vrienden wezen me erop; je bent best kwetsbaar op zo’n rappe fiets. En zo gebeurde het dat ik in de eerste week van juli over de motorkap van een auto vloog…Ik stel nooit iemand teleur…Ik kwam ongelukkig terecht, kneusde mijn schouder, brak een sleutelbeen en een botje in mijn linkerhand. Die laatste breuk bleek gecompliceerd en een operatie was nodig.

Er stond nog geen 100km op mijn nieuwe fiets. De schade aan mijn fiets lijkt mee te vallen, een kras op voorvork en het spatbord. Het grootste probleem waar ik last van had was de, voor mij, onlogische positie van voor- en achterrem. Ik ben gewend dat de rechter remhendel voor de achterrem is, maar dat werkt op deze fiets dus precies andersom. Ik denk dat dit enerzijds de reden is geweest dat ik werd gelanceerd en anderzijds de redding voor mijn fiets omdat ik anders meer schade zou moeten hebben.

Op dit moment ben ik aan het herstellen van een operatie. Er is een schroef in mijn hand gezet, ik zit aan zware pijnstillers en voel me een beetje zielig en gehandicapt met mijn linkerhand in het gips.


Het verborgen voordeel van dit ongeluk

“Ieder nadeel heb z’n voordeel” … zo ook hier. Doordat ik inmiddels al bijna 10 weken in gips zit mag ik niet autorijden. Om op mijn werk te komen ben ik aangewezen op het Openbaar Vervoer. Wow…Met het OV? Ik?? Dat was nieuw voor me!

In onze vorige woonplaats waren geen echt goede OV-voorzieningen. Je moest een bus nemen naar een nabijgelegen grotere stad om daar vervolgens de tram of metro te pakken. De laatste keer dat ik gebruik maakte van het OV was in mijn MTS periode (en die duurde tot 1998)….wat dat betreft ben ik gewoon echt een beetje wereldvreemd!

In onze huidige woonplaats zijn prima OV-voorzieningen, ook nog eens op loopafstand van ons huis. ik ontdekte dus dat het OV ook een meer-dan-prima vervanging is voor de auto. Wat een eye opener!!!! Er ging werkelijk een wereld voor me open. Onlangs had ik een kleine meetup met wat bloggers en gelijkgestemden in Utrecht; deze boy ging gewoon met het OV! Jeetje, metro’s en intercity’s, overstappen en perrons, allemaal nieuw en bere-spannend 🤣🤣


Maar hé! Die tweede auto staat nu dus al echt weken stil, hij start zelfs niet meer omdat de accu leeg is! Zou het mij nu eindelijk gaan lukken om MrsFireMe ervan te overtuigen dat we genoeg hebben aan één auto?

Heb jij al een elektrische fiets of speed pedelec?

Photo by Ian Valerio on Unsplash


Berichten gemaakt 107

2 gedachten over “De Speed Pedelec (en het ongeval)

  1. Gaat de speed pedelec nu samen met de tweede auto de deur uit? 😉 Wij doen sinds mei met 0 eigen auto’s. Kiezen idd OV, maar ook fiets en Greenwheels als de auto echt nodig is. Gaat echt prima, benieuwd wat de Mrs daarvan vindt!

    1. Er zijn “bepaalde mensen” die willen dat ik de speed pedelec weg doe ja….maar nee; ik ben er echt nog niet klaar mee, wil hem echt een paar maanden testen. Thanks Anja, leuk om je weer te horen 😁

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.