In de zomer van 2018 besloten we dat we of een boot of een campertje wilden kopen. Na wat overleg (ook met schoonouders) groeide het idee om een boot te kopen. Uiteindelijk kochten we samen met mijn schoonouders een stalen motorkruiser van 9,5 meter. Een heerlijke boot waar we blij mee waren.
Onze boot
We hebben onze boot uitgekozen met bepaalde eisen in het achterhoofd:
- Het moest staal zijn omdat we polyester wat te licht vonden (wiebelige boot)
- We wilden graag een boegschroef, dat maakt het manoeuvreren een stuk makkelijker
- 220V aan boord middels omvormer
- Voldoende slaapplaatsen (6)
- Watertanks / keuken / koelkast / gasfornuis
- Recent uitgevoerd lakwerk
We vonden op Marktplaats na een zoektocht een mooi exemplaar dat onze wensen voldeed. Na wat onderhandelen kochten we de boot samen met mijn schoonouders.
Uit het bootje stappen?
In het voorjaar van 2019 jaar besloten mijn schoonouders om toch te gaan sparen voor een eigen boot, daarmee werd de grote boot ons eigendom. De aanschafprijs hadden wij zelf al volledig betaald en mijn schoonouders losten maandelijks af op hun deel, we betaalden hun afgeloste deel dus weer terug.
Het voelde goed om voor 100% eigenaar te zijn van de boot, er waren geen scheve gezichten meer als we er een lang weekend of weekje mee wilden varen en we konden hem helemaal naar eigen smaak inrichten.
We kozen een nieuwe jachthaven met schitterend uitzicht en een fijne ligplaats. Deze plek was een stukje duurder dan de eerste haven maar dat hadden we er wel voor over.
Onderhoud en kosten
We begonnen het vaarseizoen van 2019 met gepland motoronderhoud. De werkzaamheden liepen echter nogal uit omdat de keerkoppeling (waarmee je de motor vooruit / achteruit laat draaien) defect was en tijdens de proefvaart ook nog de hydrauliek van de stuurinrichting het begaf. We startten het vaarseizoen met een rekening van bijna € 1000. Tegelijkertijd ontvingen we de factuur voor de ligplaats à € 1300 en de jaarlijkse verzekering à € 200. We hadden nog geen meter gevaren en waren dus al € 2500 verder.
Dat voorjaar en de hele zomer hebben we veel plezier gehad, we vaarden vooral in het watersportgebied waar onze ligplaats is, een groot gebied met veel leuke stekjes, eilandjes en haventjes.
Hieronder een overzicht van de gemaakte kosten sinds de boot volledig in ons bezit was (voorjaar 2019):
Omschrijving | Kosten |
Nieuw beddengoed / hoofdkussen | € 78 |
Sanitair: nieuwe slangen voor toilet, handdouche voor kraan | € 59 |
Groot motorisch onderhoud | € 980 |
Verzekering | € 218 |
Onderhoud (verf, horren, antivries, olie) | € 139 |
Ligplaats 2019 heel seizoen | € 1304 |
Afrekening elektra ligplaats | € 29 |
Vlonders achterdek (Ikea) | € 90 |
Zonnepaneel, laadregelaar en installatiemateriaal | € 424 |
Liggeld 2020 t/m oktober ivm verven / onderhoud boot voor seizoen 2021 | € 995 |
In 1.5 jaar tijd hebben we ruim € 4300 uitgegeven, dat is toch een beste smak geld. Ik merkte dat ik er minder plezier aan beleefde dan dat ik had gehoopt. Het nadeel van meer met geld bezig zijn is dat het ook niet fijn is om het geld in zo’n “bodemloze put” te zien verdwijnen. Nou klinkt dat wel erg gechargeerd, want we hebben in die warme zomer van 2019 prima weken vertoefd op en aan het water en onze dochter heeft een heel leuke tijd beleefd.
Verkoop
Je merkte misschien al op dat ik veel zaken in de verleden tijd heb geschreven.
De laatste tijd zijn er wat grote zaken op ons pad gekomen die het hebben van een boot lastig maken. Je leest hier binnenkort veel meer over omdat het nogal wat effect gaat hebben op ons grote plan. We besloten enkele weken geleden om onze boot te koop te zetten, het is er immers een prima tijd voor nu de meeste mensen toch thuis blijven i.v.m. het coronavirus. Een uur nadat we onze advertentie hadden geplaatst was hij al 100x bekeken, het liep een aantal dagen storm met biedingen, loze biedingen, (vreemde) berichtjes en een aantal bezichtigingen.
Uiteindelijk vonden we kopers en maakten we een goede deal. De boot is van eigenaar gewisseld. We hebben vorig jaar nog een rubber motorbootje gekocht welke nu op de ligplaats ligt. Mijn schoonouders gebruiken dit bootje vaak dus die zal waarschijnlijk wel in de familie blijven.
Tips voor het kopen van een tweedehands boot
Ben je na het lezen van mijn blogs nog steeds van plan om een boot te kopen dan geeft ik je hierbij wat tips voor het kopen van een (stalen) motorboot. Het kan je veel kosten besparen. Ik ben absoluut geen kenner en deel alleen kennis die ik heb.
- Wanneer is het verfwerk uitgevoerd en hoe grondig is dit gebeurd? Zijn er foto’s en/of facturen van?
- Wanneer is de boot voor het laatst uit het water geweest? Zijn er foto’s en/of facturen van?
- Wat is de staat van het onderhoud van de motor?
- Hoe klinkt de motor met een koude start?
- Wat is de conditie van de accu(‘s)?
- Controleer het verfwerk, vooral in moeilijke hoekjes en bij raamsponningen, klop op het verfwerk, als het te hol klinkt kun je ervan uitgaan dat er is geplamuurd en er misschien wel roest of ander ellende onder zit
Tot zover ons bootavontuur, we hebben een leuke tijd gehad en ik sluit niet uit dat er ooit nog een boot zal komen. In de huidige fase van ons leven hebben we nu andere prioriteiten.
Heb jij al een boot? 😀
De snelste manier om miljonair te worden is door een miljardair te zijn en een boot te kopen.
Vandaar ook de tegeltjeswijsheid: “ koop een boot en werk je dood”.
Die uitspraak was ons natuurlijk al niet vreemd, je ziet het bewijs nu in het klein 🙂
Ik volg je blog ook al een lange tijd en vroeg me al af hoe lang het zou duren voor je hem weer zou verkopen aangezien je verder erg goed met geld omgaat ?. Maar toch leuk dat je er een mooie tijd mee hebt gehad! Zelf heb ik dit ooit gehad toen ik een tweedehands maar evengoed flink dure sportwagen kocht. Na twee jaar rekende ik na dat de auto me €2 per gereden kilometer had gekost! Meteen verkocht dus…
Haha, ja ’t heeft niet lang geduurd. Uiteindelijk hebben we op dit moment héél andere prioriteiten en dingen aan ons hoofd! Oei ja, sportwagens….die andere guilty pleasure! Ik ben benieuwd of je wilt delen wat voor auto dat was 🙂 Thanks voor je reactie!
Het was een Mercedes SL 350 van 6 jaar oud; prachtige auto en veel tourplezier van gehad. Maar helaas €12.000 afschrijving in 2 jaar tijd en ruim €5.000 aan onderhoud want er was telkens weer iets anders mee aan de hand. Grote hilariteit binnen m’n vriendengroep toen ik hem inruilde voor een Toyota Prius ?
Ooit voor de keuze gestaan, maar uiteindelijk besloten dat als we zouden willen varen, huren ook een optie zou zijn.
13 jaar later… Nog geen vaarbewijs en nooit een boot gehuurd (behalve dan af en toe een paar uurtjes in Brielle/langs de Brielse Maas)
Onlangs zijn we met een familielid mee geweest, het was heerlijk. Maar ik moet er niet aan denken hem te moeten betalen:)
?? heel goed Peet! Het is leuk op het water hoor, we hebben er in die zin ook geen spijt van. Ik hoop dat je familielid er langer plezier van heeft ?
Tja een boot, ooit in het verleden er ook eentje gehad. Maar toch veel onderhoud en je was er meer mee bezig dan dat je aan het varen was. Ook als je de kosten zag was het best veel. Dit en de combinatie fysiek slechter worden heeft besloten er mee te stoppen. Huren vind ik heel overzichtelijk en meer passend bij mij overzicht houden op je geldzaken.
Dank voor je reactie, Ria! Maar eerlijk zeggen; hoe vaak huur je nu nog een bootje?
Hoe leuk een boot ook klinkt, en eruit ziet als je erlangs rijdt/fietst, heb ik in mijn jongere jaren boten helpen onderhouden van kennissen…. Ik kan je vertellen dat ik daar niet zo vrolijk van werd en het hele bootjes idee “vrijheid” etc mij snel verloren ging.
Later kwam daar nog het besef van de kosten bij waarna je een boot gelijk ziet aan het geld op straat gooien 🙂
Nooit zal ik dan ook ooit een boot kopen. Maar ernaar kijken is zeker leuk hoor 🙂
Dit hebben wij nu aan den lijve ondervonden ja ? de vrijheid is mooi hoor, en lange stukken varen door Nederland lijkt me nog steeds geweldig, maar niet meer met alle kosten / zorgen van dien erbij. Thanks voor je reactie!
Eerlijk gezegd vond ik het al een vreemde keuze, eigenaar zijn van een boot (in het kader van Fireme) Volledig uit verhouding zijnde kosten/baten. Ik zeg altijd, dure zaken die niet renderen moet je niet kopen maar huren.
Ik las laatst een artikel over het kopen/onderhouden van een duur jacht, zo eentje in je foto. Zo’n 10% van de aanschafwaarde kost het per jaar aan vaste lasten. Ze spraken over een jacht van 25 miljoen euro. Dat is dus 2,5 miljoen euro op jaarbasis aan vaste lasten. Zelfs de beter bedeelden onder ons, charteren tegenwoordig zo’n ding i.p.v. aanschaffen, aldus het artikel. Niet omdat ze het niet kunnen betalen, maar omdat gewoon een hele slechte investering is.
De keus was financieel gezien ook alles behalve slim, dat zal ik niet ontkennen. Ik denk dat die 10% in ons geval eerder 15-20% was, maar goed, dat is geweest 🙂
Aan de andere kant heb je er wel van geproefd en ook van genoten. Kun je toch weer toevoegen aan je boek vol herinneringen en ervaringen. Niks doen is ook zo saai 😉 Ik vergat te zeggen, prima blog. Transparant en leerzaam.
Thanks groene!
Ik ben heel blij dat we de boot gehad hebben, we hebben hele mooie herinneringen gemaakt en koesteren echt die tijd.
Was het achteraf gezien slim….nee waarschijnlijk niet maar gelukkig hebben we hem goed kunnen verkopen en kijken we er toch met een goed gevoel op terug!
Op naar het volgende avontuur ?
Mooi gezegd, op naar het volgende avontuur. Dit heb je gehad, gedaan en gezien en nemen ze je niet meer af!