Hoeveel ik bespaar door te fietsen

Het afgelopen half jaar heeft voor mij in het teken gestaan van meer bewegen, en dan vooral door te fietsen. Ik wilde de auto zoveel mogelijk laten staan en mijn klanten bezoeken op de fiets. En hoe cru is het dan dat ik dit berichtje maak op een dag dat mijn fiets met een lekke band in de schuur staat…het kan verkeren 🙂

Nog even de statistieken

In de periode januari t/m juni fietste ik in totaal 2942 zakelijke kilometers.


Kosten en baten

Uiteraard brengt fietsen ook wat kosten met zich mee. Het vaker gebruiken van de fiets betekende dat er meer onderhoud moest worden uitgevoerd. Denk hierbij aan een versleten ketting, tandwielenset, remblokjes en een keer een set trappers waar een tikje in zat.

Daarnaast maak ik voor nagenoeg iedere rit gebruik van een veerpont om van mijn eiland af te komen. Een enkele overtocht kost me € 0,98.

Kosten

OmschrijvingKosten
Onderhoud€ 140
Veerpont€ 137
Totale kosten€ 277

Baten & besparingen

OmschrijvingBedrag
Kilometer vergoeding à € 0,19€ 558,98
Bespaard op diesel€ 256
Bespaard op onderhoud€ 147

Uiteindelijk heeft het gebruik van de fiets me dus netto ruim € 280 opgeleverd. Maar daarnaast heeft mijn auto letterlijk wekenlang stilgestaan. Met een gemiddeld verbruik van 1:16 heeft het fietsen me maar liefst 183 liter diesel bespaard. Met een huidige literprijs van € 1,40 is dat nog eens een besparing van ruim € 256. Hoeveel er exact op het onderhoud is bespaard vind ik wat lastiger te bepalen, uitgaande van € 1000 onderhoud per jaar tegenover 20.000km zou ik ongeveer € 147 hebben bespaard. De totale besparing is daarmee € 403, in een half jaar tijd.


Voordelen van fietsen naar je werk

Natuurlijk heeft het gebruik van de fiets nog meer voordelen;

  • Files omzeilen! Heerlijk 🙂 Ik woon en werk in een gebied met een hoge filedruk (A4 / A15 / A20 / A16, Beneluxtunnel, Brienenoordbrug). 5 dagen per week rij ik zonder stil te hoeven staan overal langs.
  • Aan de gezondheid werken! In het afgelopen half jaar ben ik de nodige kilo’s kwijtgeraakt en merk ik dat ik me fitter en actiever voel. Nu ben ik meer en langer buiten, ik heb zelfs een lekkere kleur gekregen.
  • Het geeft rust. Na een drukke dag werken is er niets lekkerder dan even flink door te trappen. Voorheen stapte ik in de auto en ergerde ik me al snel aan de verkeersdrukte als ik weer eens een snelweg probeerde op te komen.

Op dagen dat ik vroeg vertrek rij ik tegenwoordig met een clubje van 5 dames / heren uit ons dorp mee die voor een groot deel dezelfde route afleggen. De eersten hebben na +/- 14km hun werk bereikt en de anderen na +/- 20km. Ze rijden wel allen op een elektrische fiets, dat is voor mij soms lastig bij te houden. Het fietsen in groepsverband motiveert.


Nadelen van fietsen naar je werk

Enkele nadelen, welke voor mij zéker niet opwegen tegen de voordelen;

  • Het duurt langer voordat je op je werk bent of thuiskomt. Dit is voor mij echter niet altijd het geval, op drukke dagen weet ik zeker dat ik op de fiets sneller ben.
  • Het weer kan tegenzitten. Dit is wel eens “ruk”. Een flinke tegenwind op een rit van 27km is gewoon niet leuk, maar de voldoening is groot. En ja, het regent wel eens, maar daar hebben ze een regenpak voor uitgevonden.
  • Onderhoud. Afgelopen week was het bij mij zover, ik moest nog iets van 8km en toen was mijn achterband lek. Zonder de juiste spullen bij me te hebben (nieuwe binnenband) moest ik naar huis lopen, het was gelukkig wel goed weer.

Mijn conclusie na een half jaar fietsen

Dit had ik een jaar geleden niet durven zeggen, maar ik ben om. Het levert me veel op; het voelt goed, ik word er fitter en sportiever van en het is voordeliger. Als ik nu de auto eens pak, zoals afgelopen week toen ik een lekke band had, dan voel ik me zelfs bezwaard.

Omdat ik als ZZP-er werk kunnen mijn opdrachtgevers wel eens veranderen, voor nu is de fiets een oplossing, ik probeer er bij vervolgopdrachten rekening mee te houden waar deze opdrachtgever zich bevindt en of fietsen een mogelijkheid is.

Mijn fiets is een sportieve stadsfiets, zonder enige vorm van ondersteuning en inmiddels zo’n 4 jaar oud. Ik probeer hem wel goed bij te houden, dus regelmatig schoonmaken en onderdelen in topconditie houden.

Ik zit al maanden te kijken naar een speed-pedelec, een snelle elektrische fiets waarop je snelheden tot 40km/h haalt. De investering vind ik het echter nog niet waard. Wel hebben we besloten om 1 auto te verkopen en zo nog iets meer te besparen.

Fiets jij ook veel?

Posts created 78

17 gedachten over “Hoeveel ik bespaar door te fietsen

  1. In de provincie Overijssel loopt momenteel het project ‘Fietsmaatjes’
    Dit project heeft als doel om automobilisten op hun fiets naar hun werk te laten gaan. Dit wordt gestimuleerd door een vergoeding boven op de standaard reiskostenvergoeding.(ong. 0.35 cent per km) Het project loopt een half jaar. Het maximale bedrag wat ik met het project kan verdienen is ongeveer 450 euro.
    Zeker de moeite waard om eens te bekijken en/Of deel te nemen.

  2. Ik fiets een paar x heen en weer naar school verder te weinig nu. Naar mn werk hoef ik alleen 2 trappen af.. Ik werk thuis een 2e auto hebben we dus niet wel een bakfiets dus idd wat kosten voor t fietsen maar veel minder dan een extra auto en veel praktischer met veel kinderen (gastouder)

      1. absoluut, heel erg blij mee!! geen reistijd. (werk en prive loopt wel door elkaar vaak.. maar ja elk voordeel heeft zn nadeel 😉 ) absoluut genieten die vrijheid om zelf te bepalen wat we doen op een dag en idd geen files. lijkt me zo vreselijk stressvol,

    1. Thanks Mr FOB! Ik heb de site eens bekeken en het lijkt vooral voor werkgevers / werknemers te zijn. Ik denk dat de km-vergoeding voor mij het enige te behalen voordeel is.

  3. Ik heb eens uitgerekend wat het me kostte om met de bus wekelijks weekends naar mijn moeder te gaan. Met dat geld kon ik een redelijke fiets kopen. Mijn moeder is al weer een tijdje overleden, maar ik heb de fiets nogsteeds. Ik heb de fiets er dubbel en dwars uit. En had was ook beter voor mijn gezondheid, en hoe bereken je dat?

    1. Thanks voor je reactie Dennis! Die fiets heeft zijn geld dus goed opgeleverd. Hoe je de besparing op gezondheid berekent, tsja, je zou kunnen kijken naar het puur financiële plaatje; maar belangrijker is denk ik hoe jij je er zelf bij voelt 🙂

  4. Ik fiets al jaren naar het werk. Goed om de extra beweging mee te pakken en inderdaad lekker om je hoofd leeg te maken op de terugweg, on vol ideeen op de heenweg.

    Het scheelt een 2e auto. Wat ik daar in de afgelopen 8 jaar mee heb verdient, heb ik in de jaren ervoor aan foute auto’s uitgegeven 🙂

  5. Wellicht nog een besparingsmogelijkheid: die dure diesel de deur uit doen. Die haal je er pas uit na een X aantal km/jaar. Dat zal je niet meer redden aangezien je fietst. 🙂

  6. Goed bezig! Fietsen voor je gezondheid is op zich al een hele goede reden, maar je bespaart er ook flink mee. Toevallig heb ik er net zelf ook over geschreven op mijn eigen (beginnende) blog. Ik fiets zelf ook bijna alles: naar de school van mijn dochters, de supermarkt, etc.

    Ik denk dat je besparing zelfs nog iets hoger is, omdat je volgens het NIBUD ook iets meer afschrijving hebt als je meer kilometers zou rijden met je auto.
    Maar de grootste besparing maak je natuurlijk als je je 2e auto weg kunt doen. Dat scheelt aan vaste kosten al gauw 200 euro per maand of meer (afhankelijk van je merk/type auto natuurlijk). Goed dat jullie daar al mee bezig zijn!

  7. Koop net als ik een (tweedehands) ligfiets, tegenwind is dan minder een probleem en electrische fietsen rijdt je er met gemak uit. Ik heb mijn toyota avensis stationwagen D4d verkocht en bespaar 400 per maand aan kosten. Conditie is nu ook veel beter en het is heerlijk om elke dag te fietsen

    1. Hè Joost bedankt voor je reactie! Dat klinkt leuk zeg, een ligfiets had ik nog nooit aan gedacht. Goeie tip! En wat een mooie besparing zeg door de Avensis te verkopen, dat scheelt aanzienlijk…de verbeterde conditie merk ik zeker, het is lang geleden dat ik zo in vorm was en me zo fit voelde 😎

  8. Als je auto stilstaat voor de deur, maar je betaalt wel verzekering en MRB, wordt je KM-prijs in verhouding hoger op jaarbasis. Je rijdt gemiddeld minder KM in verhouding met dezelfde vaste lasten. Dat betekent dus een hogere KM-prijs. Die moet je ook nog even meenemen in de berekening. Je auto wordt dus in principe duurder als je fietst.
    Hoe dat in verhouding staat met minder onderhoud, vind ik eerlijk gezegd een lastige. Overigens knapt geen enkele auto op van stilstaan, dus wellicht valt dat weer tegen elkaar weg.

    1. @Consuminderen, in verhouding klopt het wat je zegt ja. Maar ik krijg mijn salaris voorlopig nog niet “in verhouding” gestort, maar gewoon in absolute euro’s. 😉

      1. Ik krijg mijn salaris gestort in verhouding met wat mijn functie waard is en de uren die in mijn contract zijn opgenomen;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.