Eerlijk: het zullen mijn vrienden nooit worden. Maar de Belastingdienst hoort er nou eenmaal bij als je geld ontvangt.
De BTW aangifte kan door ondernemers jaarlijks of per kwartaal worden uitgevoerd. BTW staat voor Belasting over de Toegevoegde Waarde. Het is een belasting welke wordt geheven op de verkoop van producten en diensten. Als ondernemer reken je BTW door aan je klanten. Ook betaal je zelf BTW over producten en diensten die je afneemt. Het BTW percentage is in Nederland 21%.
Bij de aangifte worden de geheven en betaalde BTW van elkaar afgetrokken. Het restant is de BTW welke je moet afdragen of kunt terugvragen aan de Belastingdienst.
Als ZZP-er heb ik niet heel veel klanten, op dit moment gaan er per maand gemiddeld 4 facturen de deur uit. Ik factureer maandelijks en hanteer een betalingstermijn van 14 dagen. In de helft van de tweede maand komen de betalingen binnen. Van iedere betaling zet ik direct het BTW bedrag op mijn zakelijke spaarrekening. Dat doe ik niet voor de rente want die is te verwaarlozen (maar liefst 0,05% op de zakelijke spaarrekening van ING). Door het bedrag niet op mijn betaalrekening te laten staan weet ik zeker dat ik mijn BTW aangifte altijd kan voldoen. Het is leuk om aan het eind van een kwartaal 12.000 EUR op je rekening te hebben staan maar als je nog 5000 EUR BTW mag betalen zie ik dat geld gewoon liever helemaal niet, het gaat toch weer naar Apeldoorn 🙂
De uiteindelijke BTW aangifte wordt ieder kwartaal door mijn boekhouder berekend en ingediend. Op zich zou ik het zelf kunnen, maar ik geef dit soort taken graag uit handen aan een specialist.
Dit is die nare, die ene waar de meeste ZZP-ers een gruwelijke hekel aan hebben. Die ene waar je nekharen van overeind gaan staan en die het ondernemen zo een stuk minder interessant lijken te maken. Al eerder schreef ik een stukje over inkomstenbelasting in mijn berichtje over subsidies.
Als je in loondienst bent wordt dit maandelijks verrekend op je salarisstrook. Je ontvangt een netto salaris en de rest wordt doorgaans ingehouden/afgedragen voordat het op je rekening terecht komt.
Toen ik na het stoppen met de VOF startte als ZZP-er heb ik een klein jaar als freelancer gewerkt, enorm hard gespaard en ik mocht na dit jaar ruim 23k afdragen aan inkomstenbelasting. Gelukkig had ik dit voorzien en stond het bedrag op mijn spaarrekening. Toch blijft het een flinke knauw in je cashflow. Ik heb daarom een voorlopige aanslag aangevraagd. Bij de voorlopige aanslag geef je een verwacht inkomen voor het komende jaar. Op basis daarvan wordt bepaald wat de te betalen inkomstenbelasting wordt. Deze aanslag kan je in 1x betalen, ik heb ervoor gekozen om dit uit te smeren over 12 maanden. Daarmee blijft het bedrag te overzien en komt de cashflow niet in de knoei.
Bij de aanvraag van de voorlopige aanslag geef ik overigens een deel van mijn verwachte inkomsten op. Bijvoorbeeld 60%, ik betaal dus niet de hele mep in die 12 maanden, maar wel een substantieel deel. Je weet tenslotte nooit wat er in een jaar kan gebeuren. Pas bij de uiteindelijke aangifte wordt berekend wat ik nog verschuldigd ben aan de Belastingdienst. Vaak worden hier dan zaken verrekend zoals mijn subsidie aftrek, ondernemersaftrek, hypotheekrente-aftrek enz.
Als ondernemer probeer ik de belastingdruk zo laag mogelijk te houden. Door gebruik te maken van een subsidieregeling krijg ik een korting op mijn aangifte. Daarnaast benut ik mijn jaarruimte maximaal voor pensioenopbouw. Regelmatig heb ik contact met mijn boekhouder om te checken of alles nog optimaal is…zo stopte Mrs FireMe onlangs met werken, dit heeft effect op mogelijke toeslagen waar zij recht op heeft.
De hypotheekrente-aftrek is voor de meeste huizenkopers een bedrag dat maandelijks of jaarlijks wordt terugbetaald door de Belastingdienst. Als ondernemer is dit vaak een sigaar uit eigen doos omdat je deze HRA aan het eind van de rit moet verrekenen met je te betalen inkomstenbelasting. Deze regeling heb ik al vrij snel stopgezet omdat ik maandelijks geld ontving dat ik aan het eind van het jaar toch moest terugbetalen…Naar mijn mening is deze vorm van van toeslag (net als zorgtoeslag) nog steeds onzinnig rondpompen van geld.
Ben jij ondernemer? Hoe regel jij het?
De laatste blog stamt uit december, afgelopen maanden zijn voor ons erg druk geweest, op…
Na maanden, nee, jaren van steggelen is het dan uiteindelijk toch gebeurd... (meer…)
Als ZZP-er is een goed pensioen regelen best lastig. Je bent op jezelf aangewezen om…
Of ik de maandelijkse Money Business Updates ga voortzetten weet ik nog niet, maar ik…
Sinds 2018 heb ik wat "lifestyle changes" doorgevoerd. Een van die zaken was om meer…
Deze blog is een throwback. Na bijna 2 jaar "blogger-af" te zijn heb ik misschien…
View Comments
Ik ben ondernemer tegen wil en dank. Ik werd fulltime blogger en op een gegeven moment liep dat zo goed dat ik me wel moest inschrijven bij de KvK. Maar administratie vind ik verschrikkelijk. Mijn vader was vroeger register accountant en helpt me met de financiële kant.
Ik wil vooral gewoon graag lekker bloggen!
Dank voor je reactie :) Maar dat is dan toch een prima positie, geld verdienen met bloggen? Administratie is een van de mindere kanten van het ondernemen, maar als je het goed bijhoudt is het niet veel werk...ik ken ook ondernemers die in de laatste dagen voordat de BTW aangifte moet worden gedaan nog "even snel" alle bonnetjes en facturen bij elkaar moeten zoeken ;) Door alles direct in te boeken en regelmatig bij te werken hou je het overzichtelijk.
Kun je met een voorbeeld uitleggen hoe de hypotheekrente zich verhoudt met de inkomstenbelasting?
Hoi Truus, ik denk dat je op de site van de Belastingdienst daar meer info over vindt...de hypotheekrente-aftrek is een korting op je belastbare inkomen, m.a.w. als je voor een werkgever werkt betaal je via je salaris al een bepaalde hoeveelheid aan inkomstenbelasting, mensen die een hypotheek hebben komen (meestal) in aanmerking voor een aftrek, waarbij de betaalde inkomstenbelasting dus eigenlijk wordt verlaagd (teruggave)
Ik zal een poging wagen (hoe het volgens mij zit):
Stelling:
Je betaald € 4500 EUR aan hypotheekrente per jaar
De WOZ waarde van je woning valt tussen de €75.000 en €1.060.000, je eigenwoningforfait is dan 0,7% van de WOZ waarde. Bij een WOZ waarde van €175.000 is dat dus €1225
De aftrekbare kosten zijn €4500-€1225 = €3275
Afhankelijk van je belastingschijf (o.b.v. je inkomen) wordt bepaald welk percentage van dit deel aftrekbaar is. Stel dat je in schijf 3 valt dan is het percentage 40,85%. Je teruggave is dan €1338 per jaar / €111 per maand.
(Dit is hoe het volgens mij zit, als er lezers zijn die me kunnen verbeteren/aanvullen: welkom :))
Naar mijn idee is er geen verschil mbt hypotheekrente aftrek als werknemer of zzp er, maar als dat wel zo is hoor ik dat graag!
Er is ook geen verschil, echter iemand in loondienst draagt maandelijks inkomstenbelasting af en merkt daar niet veel van (behalve het verschil tussen je bruto en netto salaris)...ondernemers moeten zelf voor de afdracht van inkomstenbelasting zorgen, dat kan dus maandelijks dmv voorlopige aanslag, of jaarlijks de volle mep.
Een twijfelachtig feest van herkenning... Ik ben ondernemer en zet eigenlijk alles wat ik niet nodig heb op de spaarrekening. En 'nodig' is dan mijn salaris voor die maand + ongeveer 2/300 aan speling. Als ik het inderdaad niet op de betaalrekening zie staan, voel ik me ook niet heel rijk en ga ik niet veel kopen.
Daarnaast betaal ik de voorlopige aanslag altijd in één keer vooruit, voor dat beetje betaalkorting. Dit zijn nu even dure maanden; in oktober voelde ik me rijk. In november moest ik stevig betalen over 2016. In januari kwam er vervolgens nog een stevige btw-aanslag over Q4, nu heb ik net de voorlopige aangifte van 2018 gehad en er komt mogelijk straks nog wat over 2017. 2017 was voor mij wel een 'slechter' jaar, maar ik mis ook de hypotheekrenteaftrek van iets van 12000. Ik vraag me af wat dat voor verschil gaat maken.
Ik vind het nadeel van in dienst zijn, dat leuke extraatjes zoals vakantiegeld en eindejaarsuitkering maar één keer per jaar uitgekeerd worden. Ik zou liever elke maand een deel van dit bedrag krijgen (ik ben ook zelf heel goed in het opzij zetten van dit geld en zou het niet uitgeven aan allerlei onzin). Maar helaas, bij mijn werkgever krijg ik in mei en in december extra geld, en in de tussenliggende maanden alleen het gewone salaris.
Het leuke aan zelfstandige zijn, lijkt me dat je dit veel meer zelf bepaalt. Natuurlijk moet je wel nog even afwachten, of je klant(en) hun facturen betalen...
Als zelfstandige heb je inderdaad vrijheid, maar niet iedereen kan daar goed mee omgaan :) Wel mis ik dingen zoals goede pensioenopbouw en doorbetaling bij ziekte. Ik heb wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering maar die keert pas uit nadat ik 2 maanden zelf heb betaald, en dan heb ik een beperkte dekking die hooguit onze hypotheeklasten kan dragen. Fijn dat je de boel goed opzij kan zetten, je ziet maar al te vaak dat mensen dit soort extraatjes gebruiken om andere gaten te vullen.