Vakantie financiën

Vakanties zijn over het algemeen geen zaken waar wij op bezuinigen. We houden van op vakantie gaan, dit is onze manier van ontspannen en het dagelijkse leven even los te laten (al moet ik Mr. daar soms wel aan helpen herinneren)
Dit is dus een bewuste keus van ons om hier ons geld aan uit te geven, wij genieten zo van deze tijden dat het het voor ons dubbel en dwars waard is.

Het liefst vliegen we naar de zon. In het verleden hebben we wel eens wat andere manieren geprobeerd, zo zijn we ooit eens vertrokken naar een camping in Frankrijk om daar in een stacaravan te verblijven. Die hele vakantie kan in 1 woord worden omschreven: VRESELIJK. Het was zo’n rot ervaring dat we een maand later alsnog in het vliegtuig naar Portugal zaten 😉

Ook zijn we een aantal keren wezen kamperen; eerst met vrienden om vervolgens een enorme tent te kopen en de zomer daarna naar Texel te vertrekken. Ook dit bleek toch niet echt iets voor ons te zijn en afgelopen jaar is de tent dan ook weer verkocht na 1 keer gebruiken. Echter wel voor hetzelfde bedrag als waar we hem voor gekocht hadden !

We zijn er ondertussen wel achter dat we het liefst onze vakantievreugde onder de zon zoeken en daarom proberen we meestal om in het voorjaar en in het najaar naar de zon te gaan. De zomervakantie gaan we zelden weg, als we al weg gaan dan blijft het vaak bij een midweekje in eigen land of zoals afgelopen jaar een weekend naar een pretpark (afgelopen jaar in Duitsland).

In de herfstvakantie vlogen we voor 10 dagen naar ons geliefde Portugal. Het voelt daar als thuiskomen en eigenlijk gaan we altijd naar hetzelfde rustige dorpje. Dit keer gingen we echter naar een vrij toeristische stad, ik kan alvast delen dat dit eenmalig was en niet voor herhaling vatbaar 😉

Omdat wij regelmatig in Portugal te vinden zijn weet ik ondertussen de prijzen wel redelijk en probeer op die manier de zo goedkoopst mogelijke combinatie te vinden. De ene keer is dat een complete reis incl. huurauto bij een touroperator en de andere keer loont het om alle elementen los te boeken.
Dit keer was de goedkoopste optie om de tickets + auto bij de luchtvaartmaatschappij te boeken en het appartement direct bij de aanbieder zelf.
Vooraf rekenen wij altijd op €100,- uitgave per dag, misschien veel maar ervaring leert ons dat dit meestal wel klopt. Zoals ik al zei zijn vakanties ontspanning voor ons en gaan wij redelijk vaak uit eten, niet erg budgetvriendelijk maar hier genieten wij heel erg van.

Goed, hierbij dus het financiële overzicht:

Appartement€ 698,00
Huurauto (incl. tol)€ 201,58 *
Vliegtickets€ 590,00
Boodschappen€ 154,37
Diversen€ 145,85 *
Kleding€ 215,12 *
Uit eten€ 476,50 *
Totaal€ 2481,42

* De huurauto had een stuk goedkoper kunnen zijn namelijk € 75,59. Echter besloten wij ter plekke om de auto te upgraden naar een groter en luxer type wat ons €10,- ex. BTW per dag heeft gekost. Achteraf gezien was het niet nodig maar we hebben genoten van de fijne auto en ik moet zeggen dat we normaal wel rond de €150/€200 kwijt zijn voor een huurauto, dit was eigenlijk al een enorm koopje.

* Bij de diverse kosten zit oa de tankkosten voor de huurauto.

* Girls will be girls, zowel onze kleine dame als ik houden van shoppen. In het buitenland heb je nu eenmaal andere winkels dan in NL, sorry 😉

* Uit eten viel goedkoop uit deze vakantie! Vlakbij ons appartement vonden we 2 restaurantjes waar je goedkoop (en heel goed) kon eten. Een menu was er tussen de €8,- en €10,-. Daarvoor kreeg je brood, salade of soep, hoofdgerecht, dessert, koffie en drinken (halve liter wijn, bier of fris). En dat was heerlijk eten.
Onze kleine dame is geen kind van patat met appelmoes, In een restaurant eet zij eigenlijk altijd een normaal hoofdgerecht en dat tikt normaal wel behoorlijk aan, dit waren dus leuke restaurants om ’s avonds lekker te gaan eten.
De avonden dat we naar andere restaurants gingen kozen we er vaak voor om geen dessert te nemen om zo de kosten iets te drukken. Gemiddeld waren we dan rond de €75,- kwijt.

Ik ben al een beetje aan het kijken voor de volgende vakantie maar op dit moment zijn de ticketprijzen nog erg hoog. De meeste touroperators komen vanaf nu ook met de prijzen voor volgend jaar en dan kan het vergelijken gaan beginnen.
We hopen van het voorjaar wederom naar Portugal te gaan (nu weer fijn naar ons vertrouwde stekje) en we hebben besloten om in het najaar waarschijnlijk een all-inclusief te boeken omdat we dan maar een weekje weg kunnen.

We zijn net terug van een weekend weg met vrienden (zonder kinderen) wat ook erg genieten was en we gaan proberen om in januari een weekendje weg te gaan samen met de kleine meid (en ons 4 potige kleine monster), hoeft niet ver of duur te zijn als ik zo kijk naar de prijzen.

Hoe gaan jullie graag op vakantie en is er een bepaald vakantiebudget voor?

Berichten gemaakt 4

3 gedachten over “Vakantie financiën

1. Wij bezuinigen ook niet op vakanties, klinkt alsof jullie het geld bewust hebben uitgegeven aan zaken die voor jullie belangrijk zijn.

Met het plannen van onze vakanties stellen we vantevoren wel een budget op. Dan bedenken we uit willen geven en proberen we daar de vakantie mee te plannen. Doordat we hier vooraf zo mee bezig zijn (en zorgen dat het budget redelijk is) hoeven we op vakantie ook niet streng op het geld te letten.

2. Ik ga het liefst naar een warm land en heb een sterke voorkeur voor Amerika. Maar: ik kan natuurlijk niet altijd mijn zin doordrukken, dus als vriend ‘kiest’, hoop ik wel dat het een beetje anders dan anders is. Ik ben ook niet iemand voor 3 weken kamperen in Frankrijk. Overigens lijkt Frankrijk me wel prachtig, maar dan trek ik er liever 3 weken rond. Of een weekje Parijs en twee weekjes Dordogne ofzo. Maar een leuk Grieks dorpje ergens vind ik ook prima, hoewel ik het dan na een week wel gezien heb. En niet specifiek een budget, want ik ga er altijd vanuit dat de kans bestaat dat ik daar nooit meer kom, dus ik ga niets laten, omdat het dan niet in het budget past. We maken natuurlijk geen schulden en gooien het niet over de balk, maar echt een vast budget hoeft hiervoor van mij niet per se.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.